Re: Beta-

Autor: Michal Sobkowski <msob_at_ibch.poznan.pl>
Data: Tue 13 Sep 2005 - 13:33:51 MET DST

At 12:13 2005-09-13 +0100, you wrote:
>prosze nie uzywajcie polskich liter bo mi wyskakuja krzaczki

Przepraszam, to wina mojego błędu w konfiguracji.

Powtarzam mój list w wersji czytelnej:

At 12:26 2005-09-13 +0200, Rafał Wróbel wrote:

>Poczytaj np. tutaj http://pl.wikipedia.org/wiki/Rozpad_beta_minus
>myśle że to wszystko wyjaśnia prosto i jasno że rozpad beta nie prowadzi
>ani do kationu ani do anionu, jest to reakcja jądrowa a nie zwykła reakcja
>chemiczna.

Chyba jednak nic nie wyjaśnia, bo przytoczone zapisy są formalnie błędne
(nie zgadza się bilans ładunku po obu stronach równań). W przemianach
jšdrowych z reguły w ogóle nie interesuje się bilansem ładunku jądra i
elektronów, w wyniku czego zapis reakcji jądrowych dotyczy jedynie jądra,
co nie oznacza jednak, że atomy te nie mają elektronów i przestają podlegać
prawom chemicznym. :-)

Zastanów się. Masz obojętny atom. Emituje on elektron o ładunku -1. To, co
pozostaje po takiej emisji _musi_ mieć ładunek +1. Atom o ładunku dodatnim
nazywamy kationem.

Np. jedno z równań z przytoczonej strony Wikipedii powinno wyglądać
następująco:

[24/11]Na(+1) -> [24/12]Mg(+2) + e + v

Bilans ładunków:
L: +1