Re: Beta-

Autor: Roman J. Farański <faranski_at_poczta.onet.pl>
Data: Fri 09 Sep 2005 - 22:30:59 MET DST

> Witam
> Interesuje mnie pewne zagadnienie dotyczace przemiany beta-
> Otoz nigdzie w ksiazkach nie znalazlem dokladnego przebiegu tego procesu,
nie wiem co się dzieje z atomem po wyemitowaniu elektronu.
> Neutron rozpadajac sie ten elektron wysyla i pozostawia proton w jadrze,
czyli wynikaloby z tego ze twozy sie kation a nie stabilna czasteczka.
Czekam na Wasze zdanie o tym.
> Igor

Najkrocej i najprosciej : ilosc nukleonow w jqdrze powiqzanych silami
bliskiego oddzialywania sie nie zmienia. Zmienia sie tylko liczba masowa
pierwiastka (wzrost o jeden), w wyniku przemiany "beta" np.79/199 Au
przechodzi w 80/199 Hg plus elektron ....
Ilosc nukleonow w jqdrze 199, w tym protonow 79, neutronow 120 (zloto) a po
przemianie nukleonow 179 w tym protonow 80 neutronow 119 (rtec)

... i tylko tyle ...

Uklony

Roman