Re: Skodliwe SUDANY w przyprawach

Autor: Michael de Greyangel <degrey_at_wp.pl>
Data: Mon 01 Aug 2005 - 12:00:33 MET DST

> Czytałam ostatnio na stronie Green World artyków o zakazanych do
stosowania
> w celach spożywczych barwników z grupy SUDAN. Dodawane są do niektórych
> przypraw (papryka, curry i in.) Podobno IBPO zajmuje się badaniem tych
> przypraw i potwierdził obecność tych szkodliwych związków w pewnych
> partiach. Czy ktoś z IBPO może mi powiedzieć, których producentów
przyprawy
> nie zawirają tych barwników i są bezpieczne do sporzycia.
>
> Pozdrawiam Ela

IBPO to maleńki instytut lecz specjalizujemy się w różnych oznaczeniach
unikalnych na skalę polską. Obecność sudanów, w zasadzie w ogóle barwników
syntetycznych w przyprawach i w ogóle w żywności jest już problemem dość
dawnym, nie mili Państwo to nie tylko przyprawy :).

Zapraszam do przeczytania publikacji:
http://www.ibpo.zgierz.com.pl/aktualnosci.php

Jeśli chodzi o to które zawierają a które nie zawierają ... cóż, chyba
obowiązuje mnię tajemnica spowiedzi :D. Niestety nie mogę podać konkretnie
nazwy producenta. Ale ... należy się wystrzegać przypraw niewiadomego
pochodzenia. Przytoczę tu pewną historyjkę.
Moja mama zdobyła bardzo dobre przyprawy z niemiec, oryginalne itp. itd.
Przywiozła jej koleżanka. Wziąłem próbkę i zaniosłem do siebie, rozwinąłem i
... oczywiście były, konkretnie SUDAN I.
Chodzi o to że przyprawy sprowadzane do Polski w dużych ilościach przez
większe przedsiębiorstwa są sprawdzane pod kontem analiz szczegółowo, jeśli
się produkuje przyprawę i chce się być zaopatrzeniowcem jakiejś dajmy na to
sieci hipermarketów to już na etapie zaopatrzenia potrzebne są analizy żeby
w ogóle hipermarket to wziął. Dalej są potrzebne do wprowadzenia na rynek
UE. Nasz IBPO nie tylko robi te analizy ale posiada również akredytację PCA
na nie. Więc się znami liczą i czasem ... muszą wywalić kilka ton :D. Ale to
już nie nasz problem.
   Ciekawe jest to że najprawdopodobniej z tego co mi ostatnio doniesiono,
skażenie zdaje się w większości przypadków pojawiać na etapie produkcji.
Dodają barwników syntetycznych plantatorzy. Ktoś z Indii
(najprawdopodobniej) wpadł na pomysł dodawania właśnie sudanów do papryki.
Wkrótce po tym Pamięta Pani co było na Węgrzech, wyszła tymczasowa decyzja o
wycofaniu produktów zawierających Capsicum (łac. papryka). Dziś uregulowano
to po prostu badaniami. No i my właśnie robimy te badania.

Ja kupuję przyprawy z "Develey Polska".

Pozdrawiam.

Z poważaniem
Michael de Greyangel