Re: Srebro i kwas azotowy(V)

Autor: Krzysztof Kleszcz <klechu13_at_poczta.okay.pl>
Data: Sun 17 Jul 2005 - 14:45:47 MET DST

AO> Skoro niezbędzny mi bedzie kwas azotowy(V) to myślę sobie, aby go
AO> otrzymać. Czy reakcja

KNO3 + H2SO4 ->> HNO3 + KHSO4

AO> zachodzi w jakimś sensownym stopniu. Umieściłbym to w kolbie i destylował.
AO> Wyjdzie? Czy tak otrzymany HNO3 (o ile go otrzymam) byłby dobry?

Rewelacyjny :)

W ten sposób otrzymasz kwas azotowy o stężeniu rzędu 95-99%
Jest tu pewien problem, otóż po zmieszaniu substratów w ilościach
stechiometrycznych mieszanina będzie miała konsystencję ciasta i
trudno byłoby to destylować (bardzo latwo bedzie o lokalne
przegrzania)
Dlatego tez dobrze jest dac pewien nadmiar H2SO4, mowa oczywiscie o
stezonym, no i aparatura raczej na szlify
Przy odpowiednim nadmiarze kwasu siarkowego, tak zeby mieszanina pod
koniec destylacji byla jeszcze w miarę "ciekła" mozna spokojnie
destylować do 90% teoretycznej wydajności (wzgledem kno3 ocywiscie)

Ja nigdy nie roztwarzalem srebra w az tak stezonym kwasie azotowym i
mysle ze dobrze bedzie go troszke rozcienczyc
powodzenia
K Kleszcz