Re: srebro

Autor: Tomasz Plucinski <tomek_at_chem.univ.gda.pl>
Data: Fri 15 Jul 2005 - 16:54:44 MET DST

> Pozwol mi na dwa zdania komentarza. Trawienie miedzi to
> utlenianie metalu do Cu++, utleniacz jest wiec zasadniczym
> skladnikiem roztworu. Kwas jest oczywiscie potrzebny, po to, aby
> produkt utlenienia byl rozpuszczalny, a takze dla utrzymania
> niskiego pH roztworu (w zasadowym roztworze nadtlenek wodoru
> nie jest stabilny). Ale to tylko spor o slowa.
> W przemysle zwykle stosuje sie kwas siarkowy, czasem
> odpadowy (np. ze starych akumulatorow).

No, to dłuższe dywagacje. Wszystko zależy jaki jest cel operacji. Jesli
chce się zamienić miedz w CuSO4, to mieszanina nadtlenku i kwasu
siarkowego. Jesli zas srebro w sól, to o dziwo - nadtlenek z dodatkiwm
kwasu SOLNEGO a nie siarokwego. Bo fakt TRUDNEJ rozpuszczalnosci produktu
(tu: AgCl) ułatwia utleniania. I tak nb bielenie czarnego obrazu w
klasycznej fotografii, w celu rozjasnienia obrazu robi sie dosc trudno - z
dodatkiem kwasu siarkowego. Ale jesli potem ma nastąpić dodatkowa obróbka
obrazu - to w obecnosci chlorków utlenianie biegnie w o wiele
łagodniejszych warunkach. A procz tego metaliczne srebro w postaci oklumny
jest używane jako energiczny i wygodny reduktor, pod warunkiem że roztwór
jest zakwaszony kwasem SOLNYM, a nie siarkowym.
Takie są konsekwencje Równania Nernsta. O dziwo, jest to dosc częsty
przypadek, gdy bardzo wygodna z wielu względów okazuje się praca z
NIEROZPUSZCZALNYMI produktami (inne przykłady: jonity, synteza peptydów
na stałym nosniku).

Natomiast w pierwotnym pytaniu jest mowa o czyszczeniu - a więc o usuwaniu
siarczku srebra. Teoretycznie nawet sam nadtlenek wodoru powinien utlenić
go do dosć dobrze rozpuszczalnego sirczanu, podobnie jak bieli sie stare
zczerniałe obrazy malowane bielą ołowianą. Ale ponieważ siarczek srebra
jest bardzo trudno rozpuszczalny - więc przktyczny wynik może być
wątpliwy. Dlatego pytałem o własne doswiadczenia. Po namysle odradzałbym
zastosowanie nadtlenku + kwasu (jakiegooklwiek), jako zbyt agresywnego dla
metalicznego srebra.
 tpl