Re: Witam wszystkich serdecznie

Autor: Rafał Wróbel <szybki912_at_poczta.onet.pl>
Data: Tue 12 Jul 2005 - 22:17:49 MET DST

Witam
Ogólny mechanizm korozji stali:

woda np z powietrza powoduje zjonizowanie żelaza i powstanie ognisk korozji.
2Fe -> 2Fe2+ + 4e
2H2O - 4e -> 4H+ + O2

eletrony następnie wychwytywane są przez jony wodorowe co zgodnie z regułą
przekory (Le'Chateliera - Brauna) przesuwa pierwszą reakcję w prawo

4H+ + 4e -> 2H2

Badając produkty korozji nie stwoerdza się obecności wodoru w środowisku
oraz stwierdzono że korozja bez tlenu nie zachodzi więc najprawdopodobniej
wodór natychmiast reaguje z tlenem co z koleji zgodnie z regułą przekory
przesuwa reakcję drugą w prawo (w kierunku produktów)

2H2 + O2 -> 2H2O

Równoczesnym procesem jest reakcja redukcji tlenu rozpuszczonego w wodzie:

O2 + 2H2O + 4 e- -> 4 OH-

Jony wodorotlenowe (hydroksylowe) OH- reagują z jonami Fe2+ dając produkty
korozji stali:

2Fe2+ + 4 OH- -> 2Fe(OH)2

Wodorotlenek żelaza II jest nierozpuszczalny w wodzie i wypada z roztworu
przez co również zgodnie z regułą przekory powoduje przesunięcie reakcji
pierwszej w kierunku produktów. Jak widać reakcja ta będzie zachodzić dotąd
aż całe żelazo zawarte w stali przejdzie w wodorotlenek.

Pozdrawiam
Rafał Wróbel