Re: srebro

Autor: Pawel Pawlowicz KCh <Paw-p_at_OZI.AR.WROC.PL>
Data: Tue 12 Jul 2005 - 09:51:05 MET DST

On 11 Jul 05, at 12:39, Michael de Greyangel wrote:

> Tak jak napisałem. Nie twierdzę ze utleniaczem nie jest, bo jest, no i
> myślę że w przypadku miedzi bardziej sprawdza się jednak solny, lepiej
> działa choć ławo się przytruć. Jak ma się przeziębione migdałki to po
> zetknięciu z oparami, krew z nich leci że można się przestraszyć ;).

Pozwol mi na dwa zdania komentarza. Trawienie miedzi to
utlenianie metalu do Cu++, utleniacz jest wiec zasadniczym
skladnikiem roztworu. Kwas jest oczywiscie potrzebny, po to, aby
produkt utlenienia byl rozpuszczalny, a takze dla utrzymania
niskiego pH roztworu (w zasadowym roztworze nadtlenek wodoru
nie jest stabilny). Ale to tylko spor o slowa.
W przemysle zwykle stosuje sie kwas siarkowy, czasem
odpadowy (np. ze starych akumulatorow).

> W mieszaninie z nadtlenkami wodoru
> nie zauważyłem zbyt wielkiego wydzielenia ciepła

Jesli w roztworze jest wiele plytek, wydziela sie duzo ciepla,
konieczne jest chlodzenie.

> Jeśli chodzi o przemysłowe metody wytwarzania super cienkich
> obwodów to tam nie stosuje się zazwyczaj trawienia tylko płytę po procesie
> aktywacji srebrem poddaje się "narastaniu" miedzi na naświetlanej
> powierzchni, co do szczegółów nie mam aż tyle informacji by polemizować.

W duzym skrocie robi sie to tak: najpierw wierci sie otwory, wiertla
z weglikow, jakies 50 000 obrotow na minute, az milo partzec, jak
wiertlo wierci kilka otworow na sekunde (jakosc otworu jest
kluczowa dla dalszych etapow procesu). Potem aktywuje sie
przelotki (scianki otworow) zwiazkami palladu i elektrolitycznie
wydziela miedz na calej powierzchni plytki i na przelotkach (do
tego procesu uzywa sie plytek z cienka warstwa miedzi, jest to
czesto popelniany blad przez amatorow sadzacych, ze maja do
czynienia z typowym, jednouncjowym laminatem. Tymczasem
warstwa miedzi o odpowiedniej grubosci jest wytwarzana dopiero
na tym etapie). Nastepnie nanosi sie fotorezyst (jest dostarczany
w postaci cienkiej warstwy zelu), naswietla, wywoluje (pod ta
nazwa kryje sie usuwanie naswietlonych fragmentow fotorezystu,
zwykle ortokrzemianem) i trawi. Ostatnio najczesciej mieszanina
kwasu siarkowego z nadtlenkiem wodory, jest to technologia
idealnie bezodpadowa.

> Wyczułem że Jesteś dobrym teoretykiem,

Zupelnie nie zgadles.

> Z poważaniem