Re: srebro

Autor: Michael de Greyangel <degrey_at_wp.pl>
Data: Mon 11 Jul 2005 - 12:39:16 MET DST

> Dziwne rzeczy piszesz. Przeciez to wlasnie nadtlenek jest
> utleniaczem. Pozostale skladniki to kwas siarkowy (lub rzadziej ...

Tak jak napisałem. Nie twierdzę ze utleniaczem nie jest, bo jest, no i myślę
że w przypadku miedzi bardziej sprawdza się jednak solny, lepiej działa choć
ławo się przytruć. Jak ma się przeziębione migdałki to po zetknięciu z
oparami, krew z nich leci że można się przestraszyć ;).

> I w to tez nie uwierze. Srodek tak agresywny musi podtrawiac.
> Nota bene do precyzyjnego trawienia stosuje sie wylacznie FeCl3.

Nie zauważyłem jednak by znacznie podtrawiał. Poza tym badałem działanie
różnych kąpieli trawiących. Z obserwacji wiem że też duże ma znaczenie
temperatura procesu i to w jakim stopniu reakcja jest egzotermiczna,
najlepiej miedź szła w kwasie azotowym, stężonym tyle że całość się tak
nagrzewała że z płytki zeszło wszystko. W mieszaninie z nadtlenkami wodoru
nie zauważyłem zbyt wielkiego wydzielenia ciepła także wszystko mi się
zgodziło. Jeśli chodzi o przemysłowe metody wytwarzania super cienkich
obwodów to tam nie stosuje się zazwyczaj trawienia tylko płytę po procesie
aktywacji srebrem poddaje się "narastaniu" miedzi na naświetlanej
powierzchni, co do szczegółów nie mam aż tyle informacji by polemizować.

Wyczułem że Jesteś dobrym teoretykiem, przydało by się jednak trochę
posprawdzać w praktyce, Wiesz ... mądre książki nie zawsze podają teorie
które sprawdzają się wszędzie w 100% bo dużo zależy od reszty czynników
które można przez nieuwagę pominąć. Ja staram sie i czytać i wypróbowywać
tak bym wiedział nie tylko z książek.

Z poważaniem
Michael de Greyangel