Re: srebro

Autor: Michael de Greyangel <degrey_at_wp.pl>
Data: Mon 11 Jul 2005 - 11:59:27 MET DST

> Jestes pewien?
> W elektronice stosuje sie trawienie miedzi na plytkach
> drukowanych wlasnie nadtlenkiem wodoru. A potencjaly redoks
> srebra i miedzi tak bardzo sie nie roznia (w stosunku do potencjalu
> nadtlenku wodoru).

Tak. W tym przypadku jestem pewien. Sposób z nadtlenkiem wodoru jest bardzo
dobry. Osobiscie przy wytwarzaniu swoich prototypowych ukladów
elektronicznych tez nie kozystam z chloku zelaza tylko wlasnie z nadtlenku
wodoru tyle ze nadtlenek wodoru jest tylko skladnikiem tej kapieli
(trawiacej), samym nadtlenkiem wodoru Uzyskasz co najwyzej zaciemnienie
powierzchni na skutek tworzenia tlenków. Potencjaly co prawda nie róznia sie
zbytnio, choc czy ma to decydujace znaczenie czy nie wychodzi jak sie ma
mieszanine miedzi ze srebrem a stop jubilerski ma swa próbe i nie jest
czystym srebrem, malo to, spotyka sie wyroby z tzw. wloskiego srebra w
którym srebro nizszej próby posrebrzane jest srebrem próby wyzszej. Stopy
srebra nawet jak zawieraja 20% miedzi sa jeszcze biale jak srebro. Ale to
tylko dygresja. Prawda jest taka ze nadtlenek wodoru jest w kapieli tylko
srodkiem pomocniczym. Dla tego trawiony obwód np metoda fotochemiczna, trawi
sie w okolo 4 sekundy. Zarabiste co nie ? Nie wierzylem dopuki sam nie
sprawdzilem. Faktycznie trawi w sekunde ale trzyma sie 4 w celu calkowitej
pewnosci lub w przypadku starej kapieli, roztwór nie podtrawia sciezek
przykrytych maska. Jesli Chcesz rozpatrzyc chemie procesu trawienia miedzi
mieszanina z nadtlenkiem wodoru to Musisz uwzglednic wszystkie reagenty.

> A w kwestii czyszczenia wyrobow srebrnych: zlotnicy (srebrnicy-;)
> ztosuja metode zwana "bejcowaniem". Polega na zagotowaniu w
> 10% kwasie siarkowym. Problem, jesli lancuszek zawiera
> elementy z innego metalu (na przyklad stalowa sprezynke zamka).

O tej metodzie nie slyszalem, ale przyznaje ze da sie sensownie ja
wytlumaczyc, jak i jej zastosowanie. Ja nie jestem zlotnikiem. Zas w kwestii
stali ... jesli uzyta byla stal nierdzewna to jest duze prawdopodobienstwo
ze zniesie ona taka kuracje. W technologii produkcji kwasu siarkowego
reaktory jak i zbiorniki wykonuje sie ze stali kwasoodpornej bedacej
niewielka modyfikacja nierdzewki. Inna sprawa ze 10% H2SO4 przestaje byc
utleniaczem. Hmmmm ... trzeba by bylo doczytac i pomyslec.

Pozdrawiam
Michael de Greyangel