Re: Jak zneutralizować kwas pikrynowy?

Autor: Michael de Greyangel <degrey_at_wp.pl>
Data: Fri 08 Jul 2005 - 10:41:56 MET DST

Witam !!!

Już wczoraj mógłbym odpowiedzieć własnymi słowami ;). Ale wolałem zrobić to
w pracy bo tu mam literaturę którą mogę zacytować. Profesor Urbański był
bardzo dobrym specjalistą w dziedzinie m.w. podobnie jak Smoluchowski.

Poniższe wiadomości pochodzą z: "Chemia i technologia materiałów wybuchoych"
prof. dr Tadeusza Urbańskiego Wydawnictwo MON W-Wa 1954 r. T 1

Na stronie 247, 248 czytamy:

" Kwas pikrynowy nie jest odporny na działanie silnych środków
utleniających. Tak więc utlenia się kwasem azotowym w temperaturze wrzenia
HNO3, dając kwas szczawiowy. Gotowanie z nadsiarczanem amonu powoduje
całkowite utlenienie w myśl równania:

    C6H2(NO2)3OH -----> CO2 + HNO3 + HCN

W wyniku łagodnej redukcji np. siarczkiem sodu lub hydrosiarczynem sodu albo
sziarczanem żelazawym, powstaje kwas pikraminowy.

Energiczne gotowanie kwasu pikrynowego ze stężonym r-rem NaOH może powodować
rozkład substancji:

    C6H2(NO2)3OH ----> NH3 + HCN + HNO2 "

Powstaje cyjanowodór ... pewnie ulegnie oksydacji katalizowanej kwasem
azotowym ale dla pewności trzeba by opary kierować na palnik, wtedy się
spali. Ewentualnie któryś z Szanownych Forumowiczów mógłby Koledze napisać
jak się pozbyć HCN, ja nie mam w tym doświadczenia, nigdy nie pracowałem z
HCN.

Urbański podaje że palenie kwasu w małych ilościach jest bezpieczne ale ...
wszystko pod warunkiem że kwas jest czysty !!! Ty Masz brudny kwas pikrynowy
i nawet nie Wiesz czym jest zabrudzony. Kwas pikrynowy ma bardzo silne
właściwości kwasowe w klasie związków podobnych. Obecność grup nitrowych
intensyfikuje kwasowość protonu w grupie fenolowej. Sole kwasu pikrynowego
kóre są najniebezpieczniejsze to pikrynian miedzi i ołowiu, są to produkty z
tego co wiem, nierozpuszczalne więc powstawanie ich z soli jest wydatne ze
względu na dużą różnicę rozpuszczalności substratu i produktu (strącenie).
Ja bym go nie palił.

Jak pisze Urbański na stronie 249, dzieło jak powyżej.

"Kwas pikrynowy pali się kopcącym płomieniem, topiąc się przedtem. Ciepło
topnienia obniża temperaturę warstwy przylegającej do warstwy palącej się i
substancja może zgasnąć albo palić się spokojnie. Palenie się większych
ilości może być mało intensywne szczególnie wtedy gdy materiał jest
rozrzucony na większej przestrzeni. "

" Bardzo niebezpieczne może być palenie kwasu pikrynowego stykającego się z
metalami, ze stopionego kwasu pikrynowego i metalu tworzą się pikryniany
może dojść wówczas do detonacji"

Gdybyś chciał jeszcze więcej danych to Daj znać, postaram się odpowiedzieć
tak Byście nie zrobili sobie krzywdy.

Z poważaniem
Michael de Greyangel