Re: pH roztworu...

Autor: Tomasz Plucinski <tomek_at_chem.univ.gda.pl>
Data: Tue 28 Jun 2005 - 11:50:50 MET DST

> Z takim zapytaniem jako że z chemii roztworów wodnych nigdy geniuszem nie byłem... Mianowicie mam kwas solny steżony (ok. 36 %), potrzebuje otrzymać 300 ml roztworu tegoż kwasu o pH równym kolejno 1, 3, 5... Czy kto¶ może mi to przeliczyć, b±dĽ wskazać w jaki sposób to zrobić ? I drugie pytanie, mam otrzymać 300 ml roztworu NaOH, b±dĽ NH4OH o pH równym kolejno 9, 11 i 13... Może i w tym przypadku kto¶ powie mi jakie ilo¶ci tych substancji mam zastosować ;-)... Poradził bym sobie gdybym miał do dyspozycji pH-metr b±dĽ testy do oznaczania ph, w końcu wyszłoby metod± prob i błędów, a ze nie mam toteż zwracam się do Was ...
Nie piszesz jaki jest cel: czy chodzi o teoretyczny problem rachunkowy,
czy o sporządzenie rzeczywistych roztworów do jakichs praktycznych celów.
Jesli chodzi o teoretyzowanie, to też zależy na jakim poziomie. Bo jesli
wystarczy pierwsze podejscie: stężenie zamiast aktywnosci - to sprawa jest
prosta. Ale jesli masz uwzględnic moc jonową - to problem się komplikuje:
wszystko zależy z jaką dokładnocią masz to obliczyć.
A jesli chodzi o sporządzenie praktycznych roztworów, to korzystając z
tego najprostszego przybliżenia, otrzymane roztwory (szczególnie te o
niskim pH) będą różnić się wartosciami pH zmierzonymi od obliczonych w
taki sposób - być może nawet więcej niż o 0,5 jednostki. Tak więc rację
mają ci, którzy proponują pH-metr i metodę prób i błędów.
Przepraszam, że tak ogólnie i mętnie, ale pytanie jest bardzo
lakoniczne.
tpl