Re: Odsiarczanie ropopochodnych

Autor: Roman J. Faranski <faranski_at_poczta.onet.pl>
Data: Thu 23 Jun 2005 - 09:01:00 MET DST

> Witam.
>
> Czy którys z szanownych Forumowiczów wie cos na temat przemyslowych metod
> pozbycia sie z dobrym rezultatem siarki w np. przepracowanych olejach
> silnikowych? Moze cos na temat biologicznych metodach?

Kiedys, jeszcze w 1999 r., w PGNiG o/ Zielona Gora na "najwyzszym szczeblu"
rozwazalismy mozliwosc aplikacji eksperymentalnych technik odsiarczania gazu
ziemnego, ropy - bezposrednio w zlozu .......,
Potencjalnie w gre wchodzila aplikacja bakteri dla procesu odsiarczania na
dwoch zlozach:
Zloze Jeleniec (glebokosc zalegania - 2925m, temp. 382K, cisnienie 27MPa,
zawartosc H2S w gazie - 6%), oraz
Zloze Kamien Pomorski (glebokosc - 2350 m, temp. 337 K, cisnienie 20MPa,
zawartosc H2S w gazie - 15%)

Idea pomyslu najogolniej sprowadzala sie do koncepcji injekcji zloza
bakteriami z grupy Rhodopseudomonasy, tzw. bakterie purpurowe, scislej
(Rhodospirillacea i Thiorhodocaea), kultury te jak sie spodziewam winny miec
tq wlasciwosc, ze w panujqcych warunkach zlozowych (zero swiatla, cisnienia
do 30MPa, temperatura pow. 100 st. C) majq prawo stymulowac reakcje
przejscia H2S zawartego w gazie, czy kropelkach ropy wypelniajqcych kamien
zlozowy do utworzenia siarczkow wapnia i/lub magnezu ze skaly dolomitowej,
wapiennej kamienia zlozowego i wiqzac w ten spposob H2S juz w zlozu.

Nie bylo to "glupie", przy negocjacji umowy PGNiG postawilo warunek, ze w
pracach ma uczestniczyc INiG Krakow (Instytut Nafty i Gazu). W tamtym czasie
w INiG-u kierownikiem laboratorium mikrobiologicznego byla Pani dr N.
Wyjqtkowo ciezko mi sie z niq rozmawialo. A po co ...?, A na co ....?,
A czy nie bedq zachodzic reakcje uboczne ...?, A w ogole to wszystko
niewiadomo ...? A tak w ogole to ona ma teraz remont i tylko jednego
laboranta ...?
Itd., itp ....,
Szlag mnie prawie nie trafil, a ze mialem i inne zajecia - "odpuscilem
sobie" ....,

Chociaz, nie do konca .....,

Kilka dni temu spotkalem sie z prof. Kotarbq z AGH, ktorego ten wqtek
praktycznej aplikacji mikrobiologii w eksploatacji kopalin energetycznych
bardzo wciqgnql. A ze profesor wyjezdza na okres wakacji poza Polske,
ustalilismy ..., ze do tematu wrocimy wrzesien/paxdziernik tego roku ...,

Nie pali sie

uklony

Roman