Re: Metalizowanie plastiku

Autor: Rafal Wróbel <szybki912_at_poczta.onet.pl>
Data: Wed 15 Jun 2005 - 18:55:06 MET DST

----- Original Message -----
From: "Grzegorz Szymanski" <szymanski@chembio.uoguelph.ca>
To: "Chemia popularnonaukowa." <chemfan@man.lodz.pl>
Sent: Friday, June 10, 2005 5:13 PM
Subject: Metalizowanie plastiku

> Witam wszystkich,
> czy ktos z Szanownych Listowiczow ma doswiadczenie albo zetknal sie z
> metalizowaniem powierzchni plastikowych?
> Jak sie to robi? Czy mozna to przeprowadzic w warunkach prostego
> laboratorium tzn. bez prozni badz wysokich temperatur i podwyzszonego
> cisnienia?
> Bede wdzieczny za wszystkie ewentualne wskazowki.
> Pozdrawiam,
> Grzegorz.

Witam. Oczywiscie ze w domu da sie taki cos wykonac wszystko zalezy od tego
jaki metal chce sie nalozyc i na jakie tworzywo. Oto etapy takiego procesu:
1) Odtluszczanie najpierw woda z mydlem (lub innym detergentem) potem w
stezonym NaOH (lub jak ktos chce KOH)
2) Wytrawianie (tutaj zalezy od tworzywa ja niklowalem ABS) i chyba typowa
kapiela do trawienia wiekszosci tworzyw jest mieszanina bezwodnika kwasu
chromowego CrO3, kwas siarkowy H2SO4 i woda w stosunku 5:150:25 cz
wag.(plukanie woda destylowana)
3) Uczulanie roztworem 10 g SnCl2 w 40cm3 kwasu solnego 33% i uzupelnic woda
do 1 dm3(plukanie woda wodociagowa a potem destylowana)
4) Aktywowanie roztworem 2g AgNO3 z 50 cm3 NH3 aq 25% i uzupelnic woda do 1
dm3(po aktywacji plucze sie tylko w wodzie wodociagowej!!! przez okolo 1
min)
5) Miedziowanie:
I roztwór: 50g CuSO4*5H2O w 100 cm3 NH3 aq 25% i uzupelnic woda do 1 dm3
II r-r: siarczan hydrazyny 20g w 1dm3 H2O
III r-r NaOH 20g w 1 dm3 H2O

nastepnie miesza sie roztwory I, II i III ze soba w stosunku objetosciowym:
1:2:1 i zanurza przedmiot uprzednio aktywowany na okolo 30 min. nastepnie
wyjmuje plucze w wodzie destylowanej i nastepnie normalnie metodami
galwanicznymi pokrywa sie niklem (lub czym sie chce tu chyba nie ma
ograniczen choc sam tylko robilem niklowanie)

pozdrawiam
Rafal Wróbel