Re[2]: pierwszy uzyteczny reaktor termojadrowy

Autor: Bartosz Burger <bartosz.burger_at_wp.pl>
Data: Fri 10 Jun 2005 - 21:43:16 MET DST

Witaj Seweryn,

W Twoim liście datowanym 9 czerwca 2005 (21:17:38) można przeczytać:

SN> To trochę nie ta lista, ale czy mógłby mi ktoś powiedzieć jak można w
SN> ten sposób uwolnioną energię (i w takich warunkach) spożytkować, tzn. w
SN> jaki sposób można by ją przerobić na różnicę potencjałów na dwóch
SN> końcach kabla elektrycznego? Czy tu się będzie coś nagrzewać i dalej
Miałem okazje ostatnio odwiedzić IPP w Griefzwaldzie w Niemczech
(Instytut Maxa Plancka badajacy plazme i fuzje tremojadrowa), z tego
co sie tam dowiedziałem powstajce neutrony a bardzo dużej energii
kinetycznej bedą udeżały o aktywowaną stal. Rozgrzana powłoka stalowa
tutaj już standardowo bedzie ogrzewała wodę, nastepnie mamy układ z prądnica i
ostatecznie prad elektryczny.

Instytut Maxa Plancka bada natomiast plazme nie w tokamakach a w
stelleratorach bedacych rowniez układem elektromagnesów jednak o innej
(dośc ciekawej...) budowie.
Wszystkie informacje na temat tego projektu można znależć na stronie:
http://www.ipp.mpg.de/ippcms/eng/pr/forschung/w7x/index.html
A także na prowadzących zeń odnośnikach.

--
Pozdrowienia,
 Bartosz Burger