Re: eter/alkalia

Autor: Michal Sobkowski <msob_at_ibch.poznan.pl>
Data: Sun 29 May 2005 - 22:56:32 MET DST

At 17:07 2005-05-29 +0200, Tomasz Żyguła wrote:

>Naprawdę? Ta informacja jest dla mnie zaskoczeniem. W preparatyce Vogela
>/str. 226/ jest podawana metoda oczyszczania gdzie pozostawia sie
>1,4-dioksan na 24 godziny nad stałym KOH.

Opisu literaturowego hydrolizy dioksanu nie widziałem (ale też specjalnie
nie szukałem).

W swoim czasie wielokrotnie sporządzałem 1M r-r NaOH w układzie dioksan -
woda 1:1. Właściwa kolejność to rozpuszczenie NaOH w wodzie i zmieszanie z
diksanem. Chyba powyżej źle opisałem problemy, widoczny rozkład dioksanu
następuje, gdy NaOH rozpuszczamy w mieszaninie dioksan-woda, a nie w
czystym dioksanie. Powstaje lekko oleista warstwa niemieszająca się z
resztą roztworu. Zdarzyło mi się to raz, a później w notatkach poprzednika
realizującego projekt znalazłem podobną obserwację. Przyznam, że nawet nie
zastanawiałem się zbyt głęboko, co to może być; najprostszym wyjaśnieniem
wydała się być hydroliza dioksanu. Być może duża ilość wody jest niezbędna
dla zapewnienia odpowiedniej rozpuszczalności NaOH. Trochę dziwne jest
wydzielanie się produktu jako osobnej fazy, bo glikol dietylenowy
rozpuszcza się w etanolu i bez ograniczeń w wodzie. Ale nie wiem nic o
rozpuszczalności w układzie dioksan - woda.

Jeśli chodzi o suszenie dioksanu nad KOH, to może polega ono na wiązaniu
wody w wyniku hydrolizy tego eteru? Ponieważ wody jest mało, produkt
reakcji nie wydziela się jako osobna faza i jest oddzielany następnie
podczas destylacji (różnica temperatur wrzenia jest duża).

Michał

--
Michał Sobkowski, IChB PAN, Poznań
http://www.man.poznan.pl/~msob/