Re: ditlenek dwutlenek

Autor: Michal Sobkowski <msob_at_ibch.poznan.pl>
Data: Wed 25 May 2005 - 10:33:31 MET DST

At 09:53 2005-05-25 +0200, Tomasz Plucinski wrote:
>Czekam na moment, kiedy jakas Szacowna Komisja starych prykow wpadnie na
>pomysl, aby nakazac nazywac to "dioksydem sulfuru". I jak zwykle znajda
>sie tacy, ktorzy z cala gorliwoscia to przyjmuja i stosuja sie do kazdej
>bzdury - byle tylko byla ona usankcjonowana przez Dekret...
>Na razie nie daje sie zwariowac i mowie "dwutlenek". I mam za soba Ustawe
>o Jezyku Polskim.

A ja nie dalej jak tydzień temu miałem okazję poczuć na sobie
dobrodziejstwa nowego systemu nzewnictwa związkó nieorganicznych: koleżanka
opowiadała o utlenianiu jodanem, otrzymywaniu tegoż jodanu i związanych z
tym problemach.
Dopiero po paru minutach zorientowałem się, że nie chodzi wcale o jodan,
lecz o podjodyn. Koleżanka używała nowej nomenklatury, czyli miała na myśli
jodan(I), jednak dla uproszczenia, w rozmowie opuszczała sobie to "I"! I
jakoś nie wydaje mi się, aby była to szczególnie wyjątkowa sytuacja...

Michał

--
Michał Sobkowski, IChB PAN, Poznań
http://www.man.poznan.pl/~msob/