Re: eter/alkalia

Autor: Michael de Greyangel <degrey_at_wp.pl>
Data: Tue 24 May 2005 - 11:08:11 MET DST

From: "Witek Mozga" <mozga@trimen.pl>
To: "Chemia popularnonaukowa." <chemfan@man.lodz.pl>
Sent: Tuesday, May 24, 2005 7:08 AM
Subject: Re: eter/alkalia

> Z tego co wiem, eter jest trwały nawet wobec najbardziej silnych
> zasad typu wodorek sodu czy butylolit.

> NaoH to pikuś. Do eteru możesz nawalić sodu i nic sie nie stanie,
> możesz generować związki metaloorganiczne i też nic sie nie bedzie
> działo.

> Pierwsze slysze.

> gdzie sie wspomina?
>

> --
> Witek
> http://www.trimen.pl/witek/

Tak jest w istocie, eter jest bardzo trwały. Wiele przepisów dla
metaloorganicznych obejmuje metodę suszenia eteru właśnie metalicznym sodem,
w postaci drutu. Taki sód przechowuje się właśnie w eterze.

Koledze zapewne chodziło o nadtlenki organiczne które są wybuchowe, ponad to
mają niestety dość dużą siłę wybuchu w przypadku eteru dietylowego. Nie
tylko eter dietylowy tworzy nadtlenki ale tworzy je w zasadzie każdy eter.
Pracuję między innymi z tetrahydrofuranem i jak postoi to też się tworzą
nadtlenki zazwyczaj nietrwałe właśnie w środowisku zasadowym, taki eter
oczyszcza się poprzez chromatografię kolumnową, jako wypełnienie stosuje się
alkalizowany bądź neutralny Al2O3..

Z poważaniem
Micael de Greyangel