Re[2]: eter/alkalia

Autor: Dominik <dkub4_at_wp.pl>
Data: Tue 24 May 2005 - 10:52:46 MET DST

WM> Z tego co wiem, eter jest trwały nawet wobec najbardziej silnych
WM> zasad typu wodorek sodu czy butylolit.
    "Rozcienczone kwasy, zasady (..) w temperaturze pokojowej nie dzialaja na nie"
    Takie sformulowania sa w podrecznikach.
    Wiec mnie interesuje co ze _stezonymi_ zasadami.
    A w przypadku eteru dietylowego tej temperatury znów nie można tak
    bardzo podnieść.

    Ostrzezenie brzmi tak: "Podczas ekstrakcji eterem silnie
    alkalicznych roztworów nalezy zachowac ostroznosc! Okulary
    ochronne!" (Prep. org., Bochwic). To typowy przepis (redukcja
    Wolffa i Kiżnera) - prowadzona w obecnosci met. sodu (lub alkoholanu)
    Zwrocilem na niego uwage przez przypadek - wlasnie z wyzej
    wspomnianego powodu. Może zagrożenie wynika z gwaltownej zmiany
    napiecia powierzchniowego? (roztwor ucieka "na boki" przy
    dodawaniu eteru) - ale co do tego ma alkalicznosc..
    Spytalem z niczym nie poganianej ciekawosci - jesli teraz lub w
    przyszlosci ktos bedzie w stanie odpowiedziec na to pytanie,
    uprzejmię proszę.

Dominik.