Re: nitrogliceryna

Autor: Sebastian Żywicki <zywicki_at_tz.ar.szczecin.pl>
Data: Mon 09 May 2005 - 08:18:23 MET DST

Witam.
Magda napisała
ciekawi mnie co dokladnie dzieje sie sie z atomami i wiazaniami
nitrogliceryny w momencie jej wybuchu"?i dlaczego jest tak wrazliwa na
wstrzasy?z gory dzieki za odpowiedz.Magda.
Niektórzy z Was odpisali, że wyjaśnią jej na privie.
Dlaczego na privie? Jestem ciekawy czy będą to sądy kategoryczne i
ewentualnie jak będą dowodzili swoich hipotez?
Azotan gliceryny jest materiałem kruszącym, którego rozpad zachodzi w
zatrważającym tempie. Sugeruje się - obok uwalniania ogromnej ilości
energii - powstawanie bardzo nietrwałych rodników, które po rekombinacji
dają CO2, N2 i H2O.
Azotany, azydki, zw nitrowe wykazują często dziwną nietrwałość i tendencję
do ulegania spontanicznym reakcjom rodnikowym. Nie jest być może bezzasadne
wiązanie tego specyficznego zachowania ze złamaniem reguły oktetu oraz z
paramagnetycznymi własnościami tlenków azotu (które powinny były powstawać
podczas zwyczajnego spalania).
Jakie są Wasze refleksje?