Re: swiecenie wody w reaktorze jadrowym..

Autor: Jerzy Peszke <j.peszke_at_rocketmail.com>
Data: Wed 04 May 2005 - 13:15:21 MET DST

--- Lukasz Kuzma <kuzma@mml.ch.pwr.wroc.pl> wrote:
> Witam...
>
> skoro zostaly poruszone tematy zwiazane z czastkami
> elementarnymi to
> przypomnialo mi sie cos co slyszalem w radio dzisiaj
> rano...
>
> dla informacji, po roku czasu "odpalono" wreszcie
> reaktor w swierku,
> zakupiono paliwo... wprowadzono tam redaktorka z ...
> no niech bedzie
> reklama, z Zet-ki i gospodarz powiedzial cos takiego
> .. postaram sie w
> miare dokladnie przytoczyc
>
> "ta poswiata [z wody chlodzacej reaktor] wynika z
> [...]
Poki co nie mozemy przekraczac predkosci swiatla w
prozni czyli ok 300 000 km/s ale w osrodkach
materialnych mozemy sie zblizac do tej predkosci. Z
tym ze jak slusznie zauwazyles predkosc swiatla w
wodzie to ok 225 000 km/s. Roznica jest 75 000 km/s A
kto [powiedzial ze czastki elementarne nie poruszaja
sie z predkoscia prawie rowna predkosci swiatla w
prozni? Obserwowane zjawisko to tzw Efekt Czerenkowa,
promieniowanie Czerenkowa itp. Rzecz bardzo efektowna,
ale w gruncie malo przydatna.

Jurek