swiecenie wody w reaktorze jadrowym..

Autor: Lukasz Kuzma <kuzma_at_mml.ch.pwr.wroc.pl>
Data: Wed 04 May 2005 - 08:32:47 MET DST

Witam...

skoro zostaly poruszone tematy zwiazane z czastkami elementarnymi to
przypomnialo mi sie cos co slyszalem w radio dzisiaj rano...

dla informacji, po roku czasu "odpalono" wreszcie reaktor w swierku,
zakupiono paliwo... wprowadzono tam redaktorka z ... no niech bedzie
reklama, z Zet-ki i gospodarz powiedzial cos takiego .. postaram sie w
miare dokladnie przytoczyc

"ta poswiata [z wody chlodzacej reaktor] wynika z tego ze w wodzie czaski
beta przekraczaja predkosc swiatla" no i dlatego taki efekt...

ok... rozumiem ze predkosc swiatla w prozni nie jest mozliwa do
przekroczenia... wiem ze sa takie materialy gdzie predkosc swiatla jest
mniej wiecej rowna 1 m/s a nawet i mniej. Tylko ze sadzilem ze w danych
osrodkach zawsze swiatlo i tak bedzie najszybsze, tak wiec jezeli predkosc
swiatla wynosi tam 1 m/s to inne czastki musza sie poruszac z predkoscia
ponizej 1m/s... ew. rowna, jak to sa czostki o masie spoczynkowej 0.

poza tym predkosc swiatla w wodzie jest to 3/4 predkosci swiatla w prozni,
czyli 225 tys km/h ... czy cokolwiek moze przekroczyc ta predkosc w
wodzie??
jezeli tak.. to nie rozumiem jaki efekt powoduje swiecenie sie wody...

pozdrawiam

Lukasz Kuzma
MarbetWil Gliwice