Re: Re: uschniete drzewo

Autor: Kazimierz Warmiński <kazet_at_uwm.edu.pl>
Data: Mon 25 Apr 2005 - 17:03:54 MET DST

>Czym moglo zostac podlane (polane?) drzewo, ze uschlo.
> Byla to dosc wysoka przerosnieta grusza.

A moze uschla z przyczyn czysto biologicznych (choroba). Jakbys napisala cos
wiecej to mozna by typowac substancje chemiczne, ktore mogly byc
zastosowane.

> A tak przy okazji, czym przyspieszyć rozkład pnia po ściętym drzewie?
>Słyszałem, że dobry jest azotan amonu albo kwas azotowy, oczywiście
>trzeba nawiercić pień i troche go tam wlać (kwas lub roztwór azotanu
amonu)?

Dobra metodą jest potraktowanie grzybem saprofitycznym - zylica olbrzymia.
Sa w handlu preparaty specjalnie do tego celu (z grzybnia tego gatunku).
Nazw handlowych nie pamietam, ale moge je sprawdzic. Azotan amonu dostarcza
mikroorganizmom latwo dostepnego azotu, przez co szybciej sie rozwijaja
(stosunek C:N w drewnie jest nie wlasciwy dla rozwoju "szybko" rozwijajacych
sie bakterii tlenowych). Ale HNO3 bylby niezbyt dobry, chyba ze jest jeszcze
aspekt chemiczny takiej metody (???)

Kazik Warmiński

---
uwm.edu.pl/kopits