Re: elektrownie jadrowe (dlugie ...)

Autor: Roman J. Farański <faranski_at_poczta.onet.pl>
Data: Fri 22 Apr 2005 - 18:01:51 MET DST

> - Co do energii to widze jak postaje w naszym kraju coraz wiecej raczej
> prywatnych inwestycji polagajacyh na "stawianiu wiatrakow" i
> podlaczaniu ich do sieci publicznej. Skoro jest ich coraz wiecej i
> pracuja to znaczy ze sie inwestorom oplaca. Moze faktycznie w tym
> kiedynku jest tez jakies rozwianie? Ale to faktycznie jest juz inny temat.

Oj, inny, inny .... Idiotyzm polega na tym, ze tzw. energia odnawialna
(elektrownie wodne, wiatrowe, czy tez na np. paliwie jak wierzba
energetyczna) w przypadku, uruchomienia prywatnie takiej inwestycji z ustawy
winny byc traktowane priorytetowo ..., Ja nie jestem aktualnie w kursie cen,
ale jeszcze 4 lata temu PSE byly zobligowane skupywac energie elektrycznq z
elektrowni odnawialnych w cenie 24 gr/kWh, podczas, gdy za tq samq kWh np.
elektrowni Turow, czy tez Belchatow, PAK (opalane weglem brunatnym) placono
16 gr za 1 kWh. Mialem znajomych pod jJeleniq Gorq, mieli maly generator na
stopniu wodnym ok. 200 kW mocy, moj Boze - ile sie oni nachandryczyli, zanim
udalo im sie wynegocjowac cene z PSE na 23 gr/kWh.

Duze jednostki energetyczne,np. Turow wykonal modernizacje kotla
fluidalnego, w ten sposob, ze kociol ten jest w stanie byc na paliwie,
wegiel brunatny + 15% zrebkow wierzbowych z plantacji energetycznej. Kotlow
w Elektrownii Turow jest 7. Ten jeden tylko zmodernizowany, gdyby paliwo do
niego mialo byc domieszkowane wierzbq, znaczyloby to, ze potrzeba by bylo 18
tys. ha plantacji energetycznych.
W powiatach okolicznych (Zgorzelec, Luban, Boleslawiec, Lwowek) lqczna ilosc
arealow uprawnych to 60 tys. ha. Ba, ale wytlumacz rolnikowi gospodarujqcemu
na 10-20 ha, ktory w uprawach konsumpcyjnych (zboze, pszenica, inne) z
kazdej zlotowki wlozonej w ziemie ma, jak dobrze pojdzie 1,50-1,70 zl, ze
moglby on uprawiac wierzbe zakontraktowanq dla Elektrowni (1 zl w ziemi daje
rocznie ok 3 zl rolnikowi). Nie da sie !!, to jest Polski Rolnik wlasnie
!!!, jeszcze w tych powiatach, pohandluje w Niemczech, Czechach - a na
polu - niech trawka sobie rosnie ....,

 W roku 2002, korzystajqc ze stosunkow przyjacielskich z jednym z prezesow
Turowa probowalem tq "zabe" rozwiqzac. Obok jest kopalnia wegla brunatnego
Turow. Okolo 3.000 ha terenow zdegradowanych (ksiezycowy krajobraz) po
eksploatacji odkrywkowych zloz wegla. Zgodnie z Ustawq, te szkody gornicze
kopalnia winna zrekultywowac w kierunku lesnym na swoj koszt na biezqco i
zdac Lasom Panstwowym. Rozmowa z dyrektorem Kopalni - po co w kierunku
lesnym, posadxcie wierzbe ...., A po co Lasom Panstwowym "wierzba". Lasy
jako instytucja nie sq plantatorem biopaliw dla ich dalszej dystrybucji
....,
Dyrekcja Generalna Lasow Panstwowych ma to gdzies, nawet sie nie upomina o
zalegle tereny (3000 ha) po rekultywacji, KWB Turow tez sie nie spieszy
(rekultywacja kosztuje ...) Elektrownia ma sie dobrze tak jak dotqd jest
..., Ministerstwo Ochrony Srodowiska moze doradzic i tylko tyle, ma funkcje
administracyjne ...., No - krocej "Nie ma Mocnych ...."
Ale nie tylko w Polsce taki kretynizm ..., po drugiej stronie Nysy po juz
nieczynnej kopalni/elektrowni Hirschfelde zalega tez ksiezycowy krajobraz,
bodajze 5000 ha ..., - i nikogo to nie obchodzi .....,

Uklony

Roman