Re: budowa pHmetru

Autor: Krzysztof Kupczynski <krzyskup_at_poczta.onet.pl>
Data: Fri 22 Apr 2005 - 17:57:08 MET DST

pHmetr to nic innego jak woltomierz (no, moze mili-). elektroda jest
pólogniwem, które zanurzamy do innego roztworu, przez co uzyskujemy drugie
pólogniwo. mierzac napiecie (potwencjal elektrody znamy) mozemy wyznaczy
potencjal drugiego pólogniwa, a po odpowiednich obliczeniach pH. Jak
powiedziala moja chemiczka - to taki woltomierz z automatycznym kalkulatorem
;)
Opis moze dosc prosty, ale chyba mniej wiecej oddaje zasade dzialania tego
urzadzenia. Dodam jeszcze tylko, ze elektroda pHmetru jest pólogniwem o
duzej tolerancji na zmiane warunków - w zakresie pracy elektrody ma staly
potencjal.

pzdr,
Krzysztof Kupczynski
"Krzyskup"