Re: elektrownie jadrowe

Autor: Jerzy Peszke <j.peszke_at_rocketmail.com>
Data: Thu 21 Apr 2005 - 18:01:05 MET DST

--- "Roman J. Farański" <faranski@poczta.onet.pl>
wrote:

> otwarty i poszukuje
> informacji na temat awarii i szkod spowodowanych
> awariami elektrowni
> jadrowych na swiecie. czy ktos wie gdzie to mozna
> znalezc?

> budowy w Polsce elektrowni
> jadrowej, argumenty za i przeciw.
>
> Oj, Przemku - temat woda. Dwa lata (1995-97)
> pracowalem w Czernobylu
> zajmujqc sie m.in. usuwaniem skutkow awarii
> (biosanitacja radioaktywnie
> skazonych terenow w Zonie Czernobyl ....), dluga
> historia ....
> Kiedys cos tam pisalem na ChemFanie, tak samo
> [...]
Kolego Romanie, jesli pozwolisz, dooloze kilka slow
sporostowania:
1. Reaktory RBMK byly konstruowanie z mysla o
produkcji plutonu (ciagla wymiana paliwa, system
kanalowy) dopiero pozniej jakis kretyn wpadl na pomysl
aby wykorzystywac je do produkcji energii. Dlatego
budowano je w elektrowniach przy okazji produkujac
prad. Co nie umniejsza faktu ze byl to sprzet o
zastosowaniu typowo militarnym. Osobna sprawa czy
reaktory z dodatnim wspolczynnikiem temperatury
reaktywnosci powinny byc budowane. Jak sie po raz
kolejny okazalo w ZSRR - wszystko jest mozliwe.
2. Polska ma poki co nadwyzke w produkcji energii
elektrycznej. Powodow jest kilka, przede wszysktkim
przemysl przerzucil sie na energooszczedne
technologie. A to ze jestesmy zintegrowani w
europejskim systemie energetycznym to juz osobny
temat. Dzis my produkujemy wiecej pradu niz aktualnie
potrzeba, jutro Niemcy nam podesla swoj bo akurat mamy
awarie i elektrownia nie pracuje na 100% mocy, zreszta
zadna nie pracuje.
3. Zwykla elektrownia weglowa promieniuje co najmniej
2x wiecej niz elektrownia jadrowa. Do popiolow z
niektorych elektrowni lepiej nie podchodzic z
licznikiem Geigera. Wody pokopalniane zawieraja
niekiedy tyle radu iz gdyby taka woda wychodzila z
elektrowni jadrowej zostalaby ona natychmiast
zamknieta.

Pozdrawiam

Jurek