Re: elektrownie jadrowe

Autor: Roman J. Farański <faranski_at_poczta.onet.pl>
Data: Thu 21 Apr 2005 - 13:30:34 MET DST

> Witam!
> Razem z kolkiem ekologow przygotowyjemy wyklad otwarty i poszukuje
informacji na temat awarii i szkod spowodowanych awariami elektrowni
jadrowych na swiecie. czy ktos wie gdzie to mozna znalezc?

> Interesuje mnie rowniez Wasze zdanie na temat budowy w Polsce elektrowni
jadrowej, argumenty za i przeciw.

Oj, Przemku - temat woda. Dwa lata (1995-97) pracowalem w Czernobylu
zajmujqc sie m.in. usuwaniem skutkow awarii (biosanitacja radioaktywnie
skazonych terenow w Zonie Czernobyl ....), dluga historia ....
Kiedys cos tam pisalem na ChemFanie, tak samo zrobilem strone "Wspomnienia",
ale ze byla na Republice, wiec po 6 m-cach jq zdjeto ....,

W przypadku Czernobyla glownq przyczynq awarii bylo trzesienie ziemi i zbieg
okolicznosci momentu tego trzesienia z testem oceny relaksacji w sterowaniu
reaktorem ....,
Nieszczesciem Czernobyla bylo posadowienie tej inwestycji na terenach
aktywnych sejsmicznie (IV kategoria), tak samo, aby bylo smieszniej
elektrownia atomowa w Temelinie jest rowniez posadowiona na terenie aktywnym
sejsmicznie, tez IV kategoria - jak Czernobyl ...... !!!!

Jezeli chodzi o energie cieplnq pozyskiwanq w elektrowniach atomowych, sq
rozne systemy. System RBMK stosowany w technologiach bylego ZSRR ustawiony
byl m.in. na dodatkowq produkcje plutonu, materialu dla potrzeb militarnych
...., Wybor systemu to w zasadzie sprawa zdolnosci produkcji danej
elektrowni materialow rozszczepialnych do produkcji bomb atomowych ...

Elektrownie atomowe w Polsce. Bylo kiedys duzo zamieszania przy okazji
inwestycji w Zarnowcu. Tak, siak - zaniechano tej inwestycji ..., pozostal
teren po budowie z szeregiem juz wybudowanych obiektow. Bylem tam, bodajze w
1995 roku, gdy Zarnowiec mial byc wykupywany przez FAA (Failure Analysis
Asspciates - USA). FAA utworzylo oddzial w Polsce, scislej w Gdansku,
szefowal temu wowczas p. dr Moncarz - Zarnowiec mial byc przeksztalcony na
elektrownie gazowq (4x 100 MW), elektrownie opalanq gazem ziemnym ze zloz
spod dna Baltyku, tyle - ze z tej inwestycji, oprocz wykupienia za bezcen
terenu po elektrowni Zarnowiec - o ile sie orientuje jak dotqd nic nie
wyszlo .......,

Ja raczej wqtpie, czy w Polsce bedq jakiekolwiek inwestycje w najblizszym
czasie budowania nowych elektrowni w ogole, a jqdrowych w szczegolnosci ...,
Jest nadwyzka energii elektrycznej produkowanej przez Niemcow, inne
elektrownie w Unii, tq nadwyzke sprzedaje sie rowniez do Polski ...., Ceny
sq ustalone ... jest to byznes i juz, a inwestycja musi sie oplacac, produkt
z inwestycji musi miec miejsce na rynku, a na rynku jest ciasno ..., zbyt
wielu producentow energii elektrycznej ..., ale to juz inna sprawa ...

Uklony

Roman