Re: zasada amonowa na wysypisku

Autor: Kazimierz Warmiński <kazet_at_uwm.edu.pl>
Data: Mon 18 Apr 2005 - 17:56:26 MET DST

> Czy możecie mi uświadomić co by sie stało gdybysmy
> nie znależli tych butelek ( 4 litry NH4 25% fabrycznie
> zamknięte) a najechali na nie spychaczem albo użyli do
> mycia rąk "?Będę bardzo wdzięczna za pomoc. Teresa

Amoniak jest gazem toksycznym po wniknieciu drogą inhalacyjną, ale gdybyscie
najechali na te butelki spychaczem to wiekszosc cieczy wniknela by do gruntu
(gleby) i o skazeniu srodowiska nie byloby mowy. Wode aminiakalna (zasade
amonowa) stosuje sie do nawozenia gleby pod rosliny uprawne w dawkach nawet
do 400 l/ha (chociaz obecnie coraz rzadziej). Amoniak w glebie ulega
szybkiej sorpcji, a potem nitryfikacji i wykorzystywaniu przez rosliny (ale
takze przez mikroorganizmy) do budowy swoich organizmow.

Kazik Warmiński

---
www.uwm.edu.pl/kopits