Re: Re[2]: Odzysk NH4Cl

Autor: Andrzej Okuniewski <chemmix_at_o2.pl>
Data: Mon 11 Apr 2005 - 18:37:05 MET DST

Dnia Mon, 11 Apr 2005 17:43:48 +0200, Krzysztof Kleszcz
<klechu13@poczta.okay.pl> napisał:

> Robiłem to dość dawno i dokladnie nie pamietam, chyba było to opisane
> w jakiejs ksiązce S Sękowskiego.
> Wiem ze ogrzewalem "galaretę" z ok 30% kwasem siarkowym (najlepiej
> jest to robić już po ekstrakcji NH4Cl). Nie kojarzę co było dalej,
> ale jeśli uda się uniknąć nadmiaru kwasu to można próbować odparowac
> do początku krystalizacji, ew. po zobojętnieniu wytrącić
> węglan/zasadowy węglan i po przesączeniu roztworzyć w czym się chce.
> Polecałbym jednak metodę pierwszą, jeśli nie uda się wykrystalizować
> MnSO4 odrazu to można dodac troszke kwasu i r-r użyć do kolejnej
> [...]

Z praktyki zdążyłem się już zorientować, że jesli nie oczyści się tej brei
przynajmniej z jonów Cl- to w środowisku kwaśnym zachodzi reakcja redoks

4 Cl- + MnO2 + 4 H+ -> MnCl2 + Cl2 + 2 H2O

co skutkuje niemiłymi efektami zapachowymi :/

--
Pozdrawiam,
Andrzej Okuniewski