Re: (C)VOC zawierajace chlor

Autor: Rafał Wróbel <szybki912_at_poczta.onet.pl>
Data: Fri 25 Mar 2005 - 16:27:25 MET

Witam

Jak najbardziej liczba Sherwooda jest zwiazana z chemia a scislej z
inzynieria chemiczna.

Liczba Sherwooda jest równaniem opisującym przepływ burzliwy gazu w rurze
prostej, jest swoista analogia liczby Nusselta znaną przy rozważaniu ruchu
ciepła.

Postac ogólna równania na liczbę Sherwooda:

Sh=C*(Re^a)*(Sc^b)
gdzie a,b,c - parametry
Sc - liczba Schmidta Sc=ni/(gamma*Da)
gdzie ni - lepkość przepływającego płynu
        gamma - gęstość płynu
        Da - kinematyczny współczynnik dyfuzji składnika "a" przez inne
składniki płynu.
Re - liczba Reynoldsa Re=(w*gamma*d)/ni
        w - prędkość płynu
Parametry a,b,c, dobierane sa doświadczalnie w zależności od warunków w
których zachodzi przepływ płynów i zostały zebrane w tablice.
Najszersze zastosowanie (daje zadowalające przyblizenie w niemal kazdych
warunkach) ma szczególna postać równania:

Sh=0,023*(Re^0,88)*(Sc^0,44)

Natomiast definiuje się liczbę Sherwooda zależnością:

Sh=(Beta * d)/sigma

sigma to dynamiczny współczynnik dyfuzji składnika przez pozostałe składniki
Beta to współczynnik wnikania masy
d to średnica

Jak widać na podstawie liczby Sherwooda można wyliczyć współczynnik wnikania
masy potrzebny w trakcie projektowania reaktorów, absorberów, kolumn itp.

Myśle ze naświetlilem nieco o co chodzi z liczba Sherwooda, wiecej?
Proponuje "Dyfuzyjny ruch masy i absorbery" Tadeusza Hoblera

Pozdrawiam
Rafał Wróbel