Re: wykrywanie tiomocznika

Autor: Variat <variat_at_interia.pl>
Data: Tue 15 Mar 2005 - 00:25:29 MET

> potrzebna mi jeszcze reakcja charakterystyczna dla tiomocznika.

Jak podaje Lipiec Szmal (wyd IV z 1976r) na str. 201:
Tiomocznik SC(NH2)2 podobnie jak rodanki, daje w stężonym roztworze z jonami Bi3+ intensywne żółte
zabarwienie pochodzące od tworzącego się jonu kompleksowego Bi[SC(NO2)2]3+ (związek ten ma różną
budowę poli zależnie od stężenia i pH roztworu) podobnie jest z jonami Sb3+, ale zabarwienie jest
mniej intensywne.

Ta sama pozycja naukowa podaje na stronie 183:

Tiomocznik daje z solami ołowiu w środowisku 2n HNO3 bezbarwne igły o wzorze 2Pb(NO3)2*11SC(NH2)2
załamujące światło. Przeszkadzają sole miedzi, które tworzą podobne, nieco większe kryształy, a sole
bizmutu dają żółty roztwór.

Natomiast Mińczewski i Marczenko (wyd II z 1975r) w tomie I na str. 329 podają:

Tiomocznik reaguje z tellurem (IV) w środowisku kwaśnym tworząc żółtawe zabarwienie. Seleniny są
redukowane przez tiomocznik do czerwonego selenu elementarnego.

na tą chwilę do innych pozycji nie mam dostępu, dlatego zakończę ten post na tym
Zawsze polecam preparatykę związków organicznych Bauera, w tej skarbnicy chemii organicznej można
wiele ciekawych rzeczy znaleźć.

Pozdrawiam

Grzegorz Tomaszewicz

Portal z najlepsza wyszukiwarka! >>> http://link.interia.pl/f1861