Odp: dwusiarczek molibdenu

Autor: Tomasz Żyguła <thomrt_at_poczta.onet.pl>
Data: Wed 23 Feb 2005 - 13:32:16 MET

> Witam!
> Szukam sposobu na przerobienie MoS2 na molibdeniany (sodu lub amonu),
> zna ktoś jakiś przepis albo literaturę na temat? Z góry wielkie dzięki!
> Maciej Krysztofik

Cześć!!!

W preparatyce Supniewskiego jest wzmianka o syntezie molibdenianu amonu z
MoS2

Cytat ze strony 733:

" 100g sproszkowanego minerału molibdenitu (MoS2) mieszamy ze 100g
piasku (wygotowanego w kwasie solnym i wysuszonego), umieszczamy w misce
żelaznej, prażymy i mieszamy tak długo, aż mieszanina zabarwi się na żółto.
Pozostałość ekstrahujemy n a gorąco kilkoma porcjami 10%-owego amoniaku
(ogółem 500ml).
  Jeśli pozostałość po ekstracji jest szara, należy ją jeszcze raz prażyć i
ekstrahować amoniakiem, ponieważ zawiera ona jeszcze molibden.W przesączach
strącamy slady miedzi (zanieczyszczenia) dodając siarczku amonowego.
Odsączamy roztwór od osadu i zagęszczamy na łaźni wodnej do krystalizacji,
dodając ciągle amoniaku, aby jego odczyn był zawsze silnie zasadowy.
  Jeśli roztwór jest żółty, oznacza to, że zawiera on nieco kwasu
fosforowego,
który usuwamy dodając chlorku magnezowego. Powstały osad fosforanu
amonowo-magnezowego odsączamy. Zagęszczony roztwór odstawiamy do
krystalizacji w lodówce.
  Odsączamy kryształy i oczyszczamy je przez krystalizację z wody. Wydajność
ok. 100g ..."

Nie wiem czy przepis działa ale być może pomoże Ci w przeróbce MoS2

Tomasz Żyguła
thomrt@poczta.onet.pl