kontrakcja objętości

Autor: Sebastian Żywicki <zywicki_at_tz.ar.szczecin.pl>
Data: Mon 24 Jan 2005 - 07:57:38 MET

Kilka dni temu Serdelos zamieścił u nas (ciekawe) zadanie
> Jak sie zmieni obietość roztworu zawierającego 40% m/m etanolu (składnika)
> po dodaniu 100g etanolu do danej objetności roztworu skoro wiadomo, ze
> zmiana objetosci roztworu po dodaniu 1 mola wody wynosi 0,4 cm3*mol-1.
> Gestosc roztworu wynosi 0,936g*cm-3, gestosc wody wynosi 1,000g*cm-3, a
> gestosc etanolu wynosi 0,790g*cm-3.
ja:
Na podstawie danych można ułożyć trzy równania -- (niewiadomych jest pięć).
Przypuszczam, że brakuje jakiejś prostej zależności (do układu etanol-woda),
o której nie mam pojęcia.
Mam propozycję - by rozwiązać to zadanie wspólnie.
 Niechby tylko każdy, kto ma jakieś dane o kontrakcji objetości w układzie
etanol-woda, przedstawił je na forum.

Dane ode mnie:
zadanie jest nie do rozwiązania. Zmiany objetosci w funkcji składu są
funkcjami nieliniowymi, nieżadko wielomianowymi (o kilku ekstremach).
http://www3.usenetarchive.org/File.asp?service=20507

Pytanie do zadania (do Serdelosa):
Co dzieje się po dodaniu wody? Objetośc zwiększa się o 0,4cm3 czy o
18cm3-0,4cm3
Pozdrawiam