Re: stopnie ultenienia

Autor: Andrzej Okuniewski <chemmix_at_o2.pl>
Data: Sat 08 Jan 2005 - 00:33:04 MET

---- Wiadomość Oryginalna ----
Od: Pawel Wisniewski <xmike1@tenbit.pl>
Do: "Chemia popularnonaukowa." <chemfan@man.lodz.pl>
Data: Fri, 7 Jan 2005 22:28:18 +0100
Temat: stopnie ultenienia

> Witam wszysktich. mam taki wydaje mi sie drobny klopot z okresleniem
> stopnia utlenienia zwiazkach zawierajacych grupe CN(-) a konkretniej w
> (CN)2(razy wziete); (SCN)2(razy wziete) HCN oraz HCNO czy ktos moglby
> mi podpowiedziec na jakich stoniach utlenienia wystepuja wegiel i azot
> w podanych zwiazkach ? a jeszcze jedno pytanie zastanwaiam sie
> dlaczego w zwiazku FeS2 siarka wystepuje na -I ? czy jest na to jakas
> regula czy po prostu trzeba sie tego nauczyc na pamiec?
>
> z gory dziekuje za pomoc Pawel Wisniewski

WSZYSTKIE problemy z st.ut. omawiam tu:

http://www.chemmix.artnet.pl/index.php?s1=02&s2=006&s3=006

A co do ww problemów:

N#C-C#N

Azot bardziej elektroujemny wiec try elektrony dla azotu. azot na -3, a tym samym węgiel na +3. wiązanie C-C nie wpływa na st.ut. bo nie ma w nim polaryzacji.

N#C-S-S-C#N

Azot bardziej elektroujemny od wegla wiec trzy elektrony dla azotu. siarka tez bardziej elektroujemna (nie w skali paulinga, ale chyba troche bardziej) wiec 1 elektron dla siarki. tym samym azot na -3, siarka na -1 a węgiel na +4. wiązanie S-S nie wpływa na st.ut. bo nie ma w nim polaryzacji.

H-C#N

Azot bardziej elektroujemny od wegla wiec trzy elektrony dla azotu. wegiel bardziej elektroujemny od wodoru, wiec jeden elektron dla wegla. tym samym azot na -3, wodór na +1, a węgiel na +2.

H-C#N->O:

Tlen bardziej elektrouj od azotu wiec dwa elektrony dla tlenu, azot bardziej od wegla wiec trzy dla azotu. wegiel bardziej od wodoru wiec jeden dla wegla. tym samym azot na -1, wodór na +1, a węgiel na +2. tlen oczywiscie -2.

 S - S
  \ /
   Fe

Siarka jako bradziej el.uj. zabiera od zelaza 1 el. wiec w symie żelazo na +2, a każda siarka na -1. wiązanie S-S nie wpływa na st.ut. bo nie ma w nim polaryzacji.

Posiadam tez program (jeszcze nie dokonczony, ale juz dzialajacy poprawnie) do wyznaczania el.uj w dowolnym swiązku. Jesli jesteś chętny mogę przesłać.

Jeśli chodzi o stopnie utlenienia, to jeszcze raz gorąco zachęcam do przeczytania:

http://www.chemmix.artnet.pl/index.php?s1=02&s2=006&s3=006

Pozdrawiam,
Andrzej Okuniewski
http://www.chemmix.artnet.pl