Re: świąteczno-chemiczna łamigłówka

Autor: Michael de Greyangel <degrey_at_wp.pl>
Data: Thu 30 Dec 2004 - 18:50:55 MET

Dnia 30 Dec 2004 15:50:11 +0100, Mateusz <x_foton@interia.pl> napisał:

> OK.! Wielkie dzięki, sam bym pewnie na to nie wpadł. Mam jeszcze jedno
> pytanko: jak to K2CrO7 jest kwasem, z moich szkolnych regułek powinno
> być tak: K2Cr2O7 + 2H2O -> 2K+ + 2OH- + H2CrO7. Czyli pozostają jony OH-
> więc powinien być zasadowy.
> P.S. Tzn. że jak do powstałej mieszaniny (K2CrO4 + (NH4)2CrO4) dodam
> parę kropel HCl to zrobi mi się mieszanina dwuchromianów, i mogę liczyć,
> że wykrystalizuje mi się (NH4)2CrO

> Startuj z INTERIA.PL!!! >>> http://link.interia.pl/f1837

Pragnę sprostować. Po dodaniu HCl utworzy się mieszanina dwuchromianów a
nie jak napisałem w poprzednim liście, nadmanganianów.
    Z trójtlenku chromu można otrzymać wszystkie chromiany. Jednakowoż nie
zgadzam się że manganian amonu nie powstaje. Jasne jest że strącać się
będzie w pierwszym rzędzie dwuchromian potasu. Różnią się wszak iloczynem
rozpuszczalności.

Z poważaniem
Łukasz Jóźwiak
IBPO-Zgierz