Re: świąteczno-chemiczna łamigłówka

Autor: Michael de Greyangel <degrey_at_wp.pl>
Data: Thu 30 Dec 2004 - 16:51:16 MET

Dnia 30 Dec 2004 15:50:11 +0100, Mateusz <x_foton@interia.pl> napisał:

> OK.! Wielkie dzięki, sam bym pewnie na to nie wpadł. Mam jeszcze jedno
> pytanko: jak to K2CrO7 jest kwasem, z moich szkolnych regułek powinno
> być tak: K2Cr2O7 + 2H2O -> 2K+ + 2OH- + H2CrO7. Czyli pozostają jony OH-
> więc powinien być zasadowy.
> P.S. Tzn. że jak do powstałej mieszaniny (K2CrO4 + (NH4)2CrO4) dodam
> parę kropel HCl to zrobi mi się mieszanina dwuchromianów, i mogę liczyć,
> że wykrystalizuje mi się (NH4)2CrO

> Startuj z INTERIA.PL!!! >>> http://link.interia.pl/f1837

Kolega który napisał że K2Cr2O7 jest kwasem, nie miał na myśli zapewne
stricte kwasu w myśl teorii Archeniusa lub Bernstoda i Lowryego (nie wiem
czy dobrze piszę nazwiska) myślę że chodziło mu o zachowanie w środowisku
reakcji, bardziej wg teori kwasów i zasad Lewisa. Ale to pojęcia które
zgłębiałem dawno temu. Otóż reakcja którą Poruszasz nie jest przykładem
zobojętniania bo zobojętnianie to reakcja którą przeprowadza się chcąc
osiągnąć określone pH. Tutaj Masz do czynienia z reakcją dwuch soli. Dla
mnie jest to reakcja redoks i jeśli Chcesz mogę Ci ją dokładnie rozrysować.
    Prawdą jest że jak Dolejesz HCl do mieszaniny po reakcji NH4HCO3 i
K2CrO7 to Otrzymasz mieszaninę nadmanganianów, Manganiany samoczynnie
utleniają się w niskim pH do nadmanganianów, można też mówić o utlenianiu
pod wpływem kwasów. Jeśli Chcesz poznać schemat reakcji to zapraszam do
lektury A.Bielańskiego "Chemia Nieorganiczna". Jest to podręcznik
akademicki.

Z poważaniem
Łukasz Jóźwiak
IBPO-Zgierz