Re: świąteczno-chemiczna łamigłówka

Autor: Michael de Greyangel <degrey_at_wp.pl>
Data: Mon 27 Dec 2004 - 12:51:25 MET

Dnia Mon, 27 Dec 2004 12:18:18 +0100, Tomasz Pluciński
<tomek@chem.univ.gda.pl> napisał:

> na pewno nie NH3 ? bo by śmierdziało).
> K2Cr2O7 jest kwasem... Trochę to dziwaczne, bo ani Arrheniusa, ani
> Bronsteda, a jednak... Powstaje mieszanina chromianów potasu i amonu
> + CO2.
> Nigdy tego nie robiłem i trochę to zaskakujące - ale jak najbardziej
> możliwe.
> tpl

I mnie wydaje się to bardzo prawdopodobne ;) Jest taki sposób otrzymywania
chromianów, do dwuchromianu dodaje się kwaśnego węglanu. Prawdopodobny
zapis reakcji w rozpatrywanym przypadku, wyglądał by mniej więcej tak:

K2Cr2O7 + 2NH4HCO3 ---> K2CrO4 + (NH4)2CrO4 + H2O + 2CO2

Czyli sprawa, przynajmniej jak dla mnie wydaje się prosta.

Z poważaniem
Greyangel