Re: reakcje z Na2S2O3

Autor: Mateusz <x_foton_at_interia.pl>
Data: Sun 28 Nov 2004 - 21:28:46 MET

> Przeprowadzając dwie ze wskazanych reakcji (CuSO4 + Na2S2O3 oraz KMnO4
> + Na2S2O3) nie zauważyłem żadnych oscylacji. Reakcje w prawdzie zaszły ale
>
> dostrzegłem tylko jeden etap, chyba że jestem zbyt mało cierpliwy :D W
> reakcji FeSO4 + Na2S2O3 Roztwór ściemiał, a potem się rozjaśnił (byc moze
>
> w lepszych warunkach sie odbarwia) zaś MnSO4 + Na2S2O3 odbarwił się, a
> potem wytrącił siarkę koloidalną. Nic więcej nie zauważyłem.

Witam!
Może źle się wysłowiłem. W podanych prze zemnie reakcjach barwy roztworu nie miały się cyklicznie powtarzać, lecz poprzez różne kolory dochodzić ostatecznie do żółtego koloru siarki. Efekty te można zobaczyć tylko przy stosowaniu roztworów o małym stężeniu (inaczej reakcja zajdzie za szybko).
Szukając znalazłem też, że owe efekty zmiany barwy zaobserwujemy mieszając HCl z tiosiarczanem sodu (też kończymy na siarce).
Może ktoś z szanownych Forumowiczów zna równania reakcji redoks zachodzących po kolei po zmieszaniu substancji. Domyślam się, że mamy odczynienie z samo utlenieniem i samo redukcją siarki ;)
Zachęcem ponownie do składania opisów innych reakcji z tego typu efektami wizualnymi. Cieszmy oko ;D

PS Wiadać, teoria nie zawsze sprawdza się w praktycze.

Startuj z INTERIA.PL!!! >>> http://link.interia.pl/f1837