Re: reakcje z Na2S2O3

Autor: Andrzej Okuniewski <chemmix_at_o2.pl>
Data: Sat 27 Nov 2004 - 16:54:36 MET

Dnia 27 Nov 2004 16:09:35 +0100, Mateusz <x_foton@interia.pl> napisał:

> Witajcie!
> Jestem nowy na liscie, wiec prosze o wybaczenie wszystkich niedociągniec.
>
> Moje pytanie dotyczy szczegulowego opisu przebiegu reakcji wodnych
> roztworów siarczanow VI: miedzi II, zelaza II, manganu II i
> nadmanganianu potasu z tiosiarczanem sodu.
> CuSO4 + Na2S2O3 -> ??
> FeSO4 + Na2S2O3 -> ??
> MnSO4 + Na2S2O3 -> ??
> KMnO4 + Na2S2O3 -> ??
> Ponoc reakcje przebiegja wielostopniowo z ciekawymi wizualnymi efektami
> zmiany kolorow. Moze ktos zna inne przepisy doswiadczen z kilkustopniowa
> [...]

Przeprowadzając dwie ze wskazanych reakcji (CuSO4 + Na2S2O3 oraz KMnO4
+ Na2S2O3) nie zauważyłem żadnych oscylacji. Reakcje w prawdzie zaszły ale
dostrzegłem tylko jeden etap, chyba że jestem zbyt mało cierpliwy :D W
reakcji FeSO4 + Na2S2O3 Roztwór ściemiał, a potem się rozjaśnił (byc moze
w lepszych warunkach sie odbarwia) zaś MnSO4 + Na2S2O3 odbarwił się, a
potem wytrącił siarkę koloidalną. Nic więcej nie zauważyłem.

--
Pozdrawiam,
Andrzej Okuniewski