Re: Koniec unununium

Autor: Andrzej Okuniewski <chemmix_at_o2.pl>
Data: Fri 26 Nov 2004 - 15:04:02 MET

Dnia Fri, 26 Nov 2004 09:48:45 +0100, Jerzy Baron <baron@pk.edu.pl>
napisał:

> W pewnych kwestiach jestem purystą. Jeśli pierwiastek nazwę otrzymał po
> znanym fizyku, to raczej powinien nazywać się roentgen. Ale u nas z
> nazwami nigdy nic nie wiadomo (vide ditlenki, trichlorki etc.)
> Jurek

Siły nie wyrażamy przecież w Newtonach, tylko w niutonach. Mamy też takie
jednostki jak dżul, celsjusz, kelwin, itd. To samo z promieniowaniem
rentgenowskim nie roentgenowskim, czy może nawet ro:ntgenowskim, dlatego
proponuję jednak rentgen. Nadto chyba lepiej by wyglądał rentgenian niż
roentgenian czy tlenek roentgenu (i nadal nie wiem jak już to rentgenu
(tlenu, fosforu, magnezu) czy rentgena (węgla, wapnia, srebra, złota)?).

Swoją drogą to skąd te dziwaczne formy jak rezerford czy rutreford na
http://chemfan.pg.gda.pl/Publikacje/nazwy_pierwiastkow_104-109.html
?

Jak ja miałbym transkrybować fonetycznie to napisałbym raczej /raderford/
(SAMPA: /raD@f@d/)

--
Pozdrawiam,
Andrzej Okuniewski