Re: ponoc szkodliwe mleko

Autor: Kazimierz Warminski <kazet_at_uwm.edu.pl>
Data: Mon 22 Nov 2004 - 16:08:17 MET

Witam!

> Ale o ile w jogurcie czy
> zsiadlym mleku czarna robote rozcinania lancuchow
> bialkowych robia za nas bakterie kwasu mlekowego, o
> tyle w naszych zoladkach robi to ...... kwas solny i
> podpuszczka. Oczywiscie wydajnosc tego procesu jest
> kiepska, poniewaz nie jestesmy do tego przystosowani.

Wydzielanie podpuszczki w zoladku ludzi pijacych malo mleka i nieregularnie
zanika wraz z wiekiem. Jednak jesli ktos spozywa mleko od dziecinstwa to nie
powinien miec z jego przyswajaniem problemow, o ile toleruje laktoze i nie
jest alergikiem.

>Pomijam tu juz fakt
> upakowania agregatow mlekowych w otoczki lipidowe
> ktore ..... mozna w miare normalny sposob trawic przy
> udziale enzymow trzustkowych i zolci ktore o ile mnie
> pamiec nie myli znajduja sie ..... za zoladkiem.

U mlodych zwierzat tez tak sie dzieje, tluszcz jest trawiony glownie w
jelitach. Wiec osobiscie nie widze w tym problemu.

> Dopiero zasadnicze trawienie odbywa sie w jelitach. Do
> tego celu potrzebne sa m. in bakterie mlekowe. Ludzkie
> enzymy sa do tego niezbyt przystosowane. W zwiazku z
> tym na wlasne zyczenie zakwaszamy sobie organizm.

Zaraz, moment. Sadzisz, ze bakterie mlekowe w jelitach nie sa potrzebne
(!?). Wlasnie ich dzialalnosc chroni nas przed chorobami ukladu pokarmowego,
o czym mozna sie przekonac przy doustnej terapii antybiotykowej. Obecnie
coraz wiecej lekarzy wraz z antybiotykami lub chemoterapeutykami zapisuje
probiotyki zawierajace Lactobacillus sp. dla odbudowy flory jelitowej.

> O problemach gastrycznych zwiazanych
> z trawieniem laktozy, a konkretnie wiazania
> b-galaktozowego pomiedzy galaktoza i
> glukoza - lepiej nie wspominac.
> Moga to robic wylacznie bakterie. Jaki tego
> jest skutek - do przewidzenia.

Laktoza nie jest jedynym cukrem nie trawionym enzymatycznie u doroslych
ludzi. Podobnie jest z roslinnymi oligosacharydami, ktorych jest najwiecej w
nasionach roslin straczkowych (fasola, soczewica, groch, soja, bob...). I
jakos nikt z wegetarian o tym nie mowi, tylko o tym, ze laktoza nie jest
trawiona.

> Znajdz mi
> jednego przedstwiciela ssakow ktory w doroslym wieku
> pija mleko swojej matki? A zastanawiales sie dlaczego?

To akurat jest sztandarowe haslo zagorzalych przeciwnikow picia mleka.
Podobnych porownan mozna mnozyc w nieskonczonosc. Np. podaj mi przyklad
przedstawiciela zwierzat, ktory spozywa regularnie gotowane, pieczone czy
smazone mieso (oczywiscie w naturalnym srodowisku). Podobnie: gotowane
warzywa, kompot z owocow, piwo, uwodorniony tluszcz.... Mysle, ze gdyby
inna grupa zwierzat potrafila podporzadkowac sobie (udomowic) jakas grupe
ssakow to byc moze tez by pila mleko.

Nie smakuje Wam mleko, wasz organizm nie toleruje laktozy, reaguje
alergicznie na bialka mleka to nie pijcie go, ale nie wmawiajcie, ze mleko
jest szkodliwe czy wrecz jest trucizna dla wszystkich. Ludzie nie
przesadzajcie!!!
Pozdrowienia

Kazik Warminski

---