Re: CHEMICZNE OTRZYMYWANIE FLUORU (podsumowanie tematu)

Autor: Stanisław Popiel <popiels_at_wp.pl>
Data: Wed 17 Nov 2004 - 21:11:48 MET

> Ze wstydem przyznaję, że nie mam wiadomości o tym odczynniku. Ale jest on
> raczej utleniaczem niż czynnikiem fluorującym. A to zupełnie inna
historia.
> tpl
Nie masz czego się wstydzić, ja też do niedawna nie wiedziałem o jego
istnieniu. Od dłuższego już czasu poszukuję nietypowych ("wydajnych",
"szybkich", "silnych") utleniaczy. Dotychczs znalazłem:
1. Rodnik hydroksylowy [HO z kropką w indeksie górnym], można go orzymywać
kilkoma metodami,
2. Żelazian potasowy - K2FeO4 (marsjański utleniacz, bo znaleziony na Marsie
[opisany w Bielańskim]); dość łatwy do otrzymania,
3. Dioxirany [a wśród nich najsilniejszy - metylo(trifluorometylo)dioxiran];
wśród dioxiranów najpopularniejszym jest dimetylodioxiran -DMD lub DMDO
[ponieważ nie mogę narysować jego struktury, to wspomnę, że jest pochodną
acetonu, gdzie grupa karbonylowa =C=O jest zastąpiona grupą dioxiranową:
=C-O-O- (ostatnie wiązanie jest skierowane do węgla, powstaje jakby
trójkąt),
4. oraz wspomniany kompleks HOF.CH3CN (podobno łatwy do otrzymania, gdy mamy
fluor). Ten związek jest silniejszym utleniaczem niż dioxirany (chociaż i te
ostatnie są b. silnymi utleniaczami!!
        Jeśli potrzebowałbyś konkretne publikacje na temat tych utleniaczy -
podaj swój e-mail prywatny, to mogę wrzucić w załączniku całe artykuły.
pozdrawiam,
sp