RE: pytanie o nazwe

Autor: Bartosz <bartosz.burger_at_wp.pl>
Data: Fri 12 Nov 2004 - 23:03:22 MET

> Czy moglby ktos majacy wprawe w chemii organicznej powiedziec jak nazywa
> sie grupa >CN (taki karbonyl gdzie jest N zamiast O). Kolega proponowal mi
> nazwe imina ale wydaje mi sie, ze ta jednoznacznie sugeruje, ze przy
> azocie jest wodor. Mozna oczywiscie powiedziec zdeprotonowana imina itp
> ale mi chodzi o taka krotka jednowyrazowa nazwe grupy >CN.
> Z gory dziekuje za wszystkie podpowiedzi,
> Maciek

nitryl, ewentualnie grupa nitrylowa (cyjankowa, w przyadku chemii
nieorganicznej chociaz w organicznej byc moze tez sie stosuje te nazwe) -CN
Poza tym porownanie z karbonylem nie jest tak do konca sluszne chociazby
dlatego ze wiaznie miedzy C i N jest potrojne, nie podwojne, no i oczywiscie
reakcje inne. Ale oczywiscie na papierze roznica miedzy -CN i -CO jest
malutka.

Pozdrawiam
Bartosz
http://lo13.univ.szczecin.pl/~ciekawachemia