Re[2]: odzyskiwanie Ag z elektroniki

Autor: Krzysztof Kleszcz <klechu13_at_poczta.okay.pl>
Data: Wed 10 Nov 2004 - 08:45:40 MET

Hello Krzysztof,

Wednesday, November 10, 2004, 12:06:47 AM, you wrote:
K> Witam

K> Niestety nie jest to zbyt dobra metoda a to z tego względu że cyna także
K> pozostanie w osadzie.

Rozpuszczając mieszaninę tych metali w stężonym kwasie azotowym już na
wstępie usuwamy znaczną częśc cyny, ktora zostaje w postaci białego
osadu (zaryzykowałbym stwierdzenie że zdecydowana większość Sn
wydziela się w ten sposob), więc potem w roztworze mamy azotanu cyny
raczej niewiele.

K> Po dodaniu NaCl do azotanów - owszem cyna tworzy SnCl2, ale pod wpływem
K> rozcieńczania roztwór chlorku cyny mętnieje na wskutek hydrolizy wg
K> równania:
K> SnCl2 +H2O <=> Sn(OH)Cl + HCl
K> I niestety nici z tego

Zauważ, że cały czas mamy srodowisko silnie kwasne
(bo przecież roztwarzamy w nadmiarze HNO3) więc jak tu nastąpi
hydroliza chlorku cyny?

K> Drobna rada: jeśli chcesz rozpuszczać te metale używaj kwasu azotowego o
K> stęż 10-30%, ponieważ stężony azotowy pasywuje srebro.

Ejjj na pewno? :) Chyba jednak się roztwarza :)
Oczywiście polecam roztwarzanie na gorąco (no i wyciąg), bo na zimno
to będzie trwało dość długo.
Ja stosuję tą metodę do wydzielenia srebra z utrwalacza
fotograficznego (wytrącenie siarczku srebra i dalej hno3 itp) oraz ze
szlamu zawierającego ok 30% srebra i bardzo dużo miedzi i innych
nieznanych zanieczyszczeń. W obu przypadkach daje ona dobre wyniki.

Jeszcze komentarz do słow A. Kasperowicza:

Ja robię tak, że mając np. 250g AgCl wrzucam do tego ok 10 pałeczek
aluminiowych (pocięty pręt z anteny:)) ) o dł kilku cm, dolewam stęż
kwas solny ok 100cm3, całość rozcienczona wodą (w sumie ze 200-400cm3,
tak aby reakcja nie szła zbyt gwałtownie). Taką mieszaninę trzeba co
chwilkę zamieszać, ale z reguły po ok 30 minutach nie ma już zadnej
bialej plamki AgCl. Uwazam to za koniec procesu, choc trzymam jeszcze
reakcję przez kilkanascie minut po tym. Wydaje mi sie ze w ten sposob
mozna przeprowadzic ten proces ilosciowo

pozdrawiam
Krzysztof Kleszcz