Re: odzyskiwanie Ag z elektroniki

Autor: Krzysztof Kleszcz <klechu13_at_poczta.okay.pl>
Data: Tue 09 Nov 2004 - 21:26:49 MET

Hello Maciek,

Tuesday, November 9, 2004, 8:42:06 PM, you wrote:

M> Witam!

M> Ciekawy jestem czy są jakieś metody, pozwalające na
M> wydzielenie srebra z takich odpadów, czyli stopu Sn/Pb/Ag ?

Hmm no pewnie dałoby się, np. rozpuscic stop w kwasie azotowym - juz
na tym etapie powstanie duzo SnO2 (uwodniony?), ktory mozna
odsączyc. Potem z roztworu wytrącić solą kuchenną chlorki ołowiu i
srebra (cyna nie wytrąci się), chlorek ołowiu wyekstrahować gorącą
wodą i mamy chlorek srebra. Potem redukcja cynkiem (aluminium)
i kwasem solnym do srebra (dostajemy srebro w postaci szarego proszku).

Dosc "upierdliwe" moze byc ekstrahowanie PbCl2, pewnie trzeba to
bedzie robic kilka razy (rozpuszczalność PbCl2 3,3g/100g wody w 100stC,
ok 2,8g w 80 stopni) ale straty AgCl będą pomijalnie małe, więc dla
pewności osad będzie można przemywać wrzątkiem wielokrotnie

M> Wie ktoś gdzie można chociaż sobie tym poczytać?
Nie wiem czy konkretnie taki temat jest omówiony w jakiejs książce,
ale jesli bedziesz chcial sie zabrać za to konkretnie, to pisz na
grupę, coś się wymyśli :)
pozdr
Krzysiek Kleszcz