Re: Buforowanie roztworów niewodnych ....

Autor: Michael de Greyangel <degrey_at_wp.pl>
Data: Wed 03 Nov 2004 - 07:40:02 MET

> Czy ktoś z Państwa wie, gdzie można szukać danych na temat kwasowości
> roztworów niewodnych? Czy takie roztwory można buforować? Czy są jakieś
> dobre podręczniki nt. fizykochemii roztworów niewodnych? Przedstawione
> problemy wzięły się stąd, że ktoś chce prowadzić syntezy w roztworze
> niewodnym, który nie powinien zmieniać swoich właściwości
kwasowo-zasadowych
> (jakby pH) w czasie tej syntezy. Zdaje się, że pojęcie "pH" dotyczy tylko
> roztworów wodnych? Np.: W jaki sposób można buforować roztwór czegokolwiek
> lodowatym kwasie octowym?
> Na razie pokopałem "Google", ale tam nie ma nic ciekawego.
> pozdr
> sp

pH jest to ujemny logarytm z aktywności jonów wodorowych gdzie aktywność
dana jest iloczynem stężenia i współczynnika aktywności. Jonów ... a więc
substancja taka jak kwas czy zasada musi dysocjować. Oczywiście dzieje się
tak także przy roztworach stopionych i przy rozpuszczalnikach polarnych, tj.
woda, kwasy i np. pirydyna (otrzymywanie elektr. litu).

Czego dotyczy ta synteza ? Napisz o niej coś więcej to postaram Ci się
pomóc.

Łukasz Jóźwiak
IBPO Zgierz