Re: Buforowanie roztworów niewodnych ....

Autor: Witek Mozga <mozga_at_trimen.pl>
Data: Wed 03 Nov 2004 - 07:28:04 MET

> Czy takie roztwory można buforować?

Po mojemu jak najbardziej. Kwas octowy autodysocjuje:

R-COOH + R-COOH <=> R-COOH2(+) + R-COO(-)

tylko, ze stala tej dysocjacji jest mniejsza niz w przypadku wody.

> W jaki sposób można
> buforować roztwór czegokolwiek w lodowatym kwasie octowym?

W przypadku wody mamy jako bufor mieszanine slabego kwasu i soli tego
kwasu z silna zasada lub slaba zasada i sól tej zasady z silnym
kwasem. Oczywiscie "slabosc" i "silnosc" kwasu i zasady mierzymy
wzgledem wody. A tu musimy zmierzyc w przypadku kwasu octowego. W
kwasie octowym silnym kwasem na pewno bedzie kwas siarkowy czy
bromowodór: HBr + R-COOH <=> Br(-) + R-COOH2(+)
natomiast słabą zasadą bedzie cos troche lepiej niz kwas octowy
bedzie przyjmowalo jon H(+) Z tabeli podanej w Marchu wynika, ze moze
to byc trifenyloamina (pewnie też nitroanilina). Zatem buforem w
kwasie octowym mogłaby być mieszanina bromowodorku trifenyloaminy i
samej trifenyloaminy.

 W druga strone: silna zasada w kwasie octowym bedzie trietyloamina,
słabym kwasem, coś co bedzie troche lepiej oddawac H(+) niz kwas
octowy, czyli np. kwas (di-, tri-)(chloro,fluoro)octowy. Buforem
byłaby miesznina tegoz kwasu i jego soli z trietyloaminą.

Na ile moje przypuszczenia sa sluszne - nie wiem. Nie wiem też czy
mozna ekstrapolować na kwas octowy skale kwasowosci z Marcha, ktora
odnosi sie do wody - w pewnym stopniu na pewno.

A o jaka reakcje chodzi? Nie zapominajcie, ze substraty same z siebie
moga byc kwasowe lub zasadowe, zwlaszcza to drugie w kwasie octowym
bedzie mialo szczegolne znaczenie, bo jest on bardziej kwasny niz
woda.

--
Witek
http://www.trimen.pl/witek/