Re: Nomenklatura alkanu

Autor: Stanisław Popiel <popiels_at_wp.pl>
Data: Wed 27 Oct 2004 - 20:55:18 MET DST

> Zastanawia mnie jak powinien sie prawidłowo nazywac dwudziesty
> pierwszy alkan.
> Dwudziesty to ejkozan, wiec 21 powinien nazywac sie unejkozan,
> jednak w McMurry'm wydanym w 2003 roku w tabelce z nazwami
> alkanów (t.1, str.79) przy C21H44 widnieje nazwa: "henejkozan".
> Czy ktos wie jaka prawidlowa nazwa tego alkanu obowiazuje w
> Polsce? poza Polska? i skad to hen-, bo un- to wiadomo :).
> Dzieki z gory za odp.
> Pozdroofka
> Grzegorz B.
-------------------------
Nazewnictwo n-alkanów jest następujące. (Tabelę musiałem dać w załączniku).
Przy okazji zwracam się do ewentualnych czytelników o wprowadzenie poprawek,
gdyby wystąpiły błędy. Tabelę wykonałem na podstawie katalogów FLUKA, MERCK,
ALDRICH i kalendarza chemicznego.
sp
------------------------
Niestety, tabela zawierała zbyt wiele danych i moderator wstrzymał jej
wysyłanie, więc wysyłam tylko dwie pierwsze kolumny tej tabeli:
Liczba atomów węgla Nazwa węglowodoru
1 Metan
2 Etan
3 Propan