Re: Odp: reakcja fluorkow z kwasem borowym

Autor: Krzysztof Kleszcz <klechu13_at_poczta.okay.pl>
Data: Tue 19 Oct 2004 - 21:59:14 MET DST

TŻ> Kwas borowy tworzy z HF bardzo trwaly kompleks BF4-.
TŻ> BF3 tak mocno wiaze F- ze potrafi go odebrac innym kompleksom
TŻ> np SiF4 czy FeF6(3-). I z tego co orientuje sie to powszechnie
TŻ> uzywa sie H3BO3 albo do maskowania jonów F- albo do uwalniania
TŻ> innych pierwiastków z ich kompleksów fluorkowych.

Pewnie o to chodzi, wazne zeby nie bylo jonow F- ktore moglyby
spowodowac wytracenie sie nierozpuszczalnych fluorkow, natomiast fluor
w innej postaci moze pozostac w roztworze

TŻ> Niemniej sam nie wiem co sie dzieje jezeli próbke ogrzewa sie
TŻ> w wysokiej temperaturze z silnymi kwasami moze faktycznie fluor
TŻ> ulatnia sie w postaci BF3

Z tego co wiem BF3 tworzy sie gdy np na CaF2 i B2O3 lub Na2B4O7
(faza stala) dzialamy stezonym H2SO4 w podwyzszonej temp. wowczas
wydziela sie BF3. Jednak w roztworze (czyli w obecnosci wody) juz
zachodzi hydroliza wlasnie do HBF4, nie wpadlem na to ze to odpowiedz
na moje pytanie :)

Dzieki za pomoc!
pozdr
Krzysiek Kleszcz