Odp: reakcja fluorkow z kwasem borowym

Autor: Tomasz Żyguła <thomrt_at_poczta.onet.pl>
Data: Tue 19 Oct 2004 - 21:33:40 MET DST

> Witam
> Mam nastepujaca sprawe: podczas pewnej procedury analitycznej z
> roztworu konieczne jest calkowite usuniecie fluorkow, w tym celu
> dodaje sie kwas borowy. Ciekawi mnie jak kwas borowy reaguje z
> fluorkami - powinien sie tworzyc albo produkt gazowy, albo bardzo
> trwaly kompleks, poniewaz pozniejsze srodowisko jest bardzo agresywne.
> Ponizej zamieszczam fragment opisu analiz ktore wykonywalem, to
> troszke rozjasni sprawe:

Kwas borowy tworzy z HF bardzo trwaly kompleks BF4-.
BF3 tak mocno wiaze F- ze potrafi go odebrac innym kompleksom
np SiF4 czy FeF6(3-). I z tego co orientuje sie to powszechnie
uzywa sie H3BO3 albo do maskowania jonów F- albo do uwalniania
innych pierwiastków z ich kompleksów fluorkowych.

Niemniej sam nie wiem co sie dzieje jezeli próbke ogrzewa sie
w wysokiej temperaturze z silnymi kwasami moze faktycznie fluor
ulatnia sie w postaci BF3 bo kwas HBF4 nie moze istniec poza
roztworem a i stale fluoroborany podgrzane rozkladaja sie do BF3
i fluorków

Tomasz Zygula
thomrt@poczta.onet.pl