Kwas toluenosulfonowy

Autor: Tomasz Krzywiński <stereospecific_at_pf.pl>
Data: Mon 11 Oct 2004 - 16:00:26 MET DST

Witam!

Mam następujący problem: zrobiłem sobie ;) trochę kwasu toluenosulfonowego (spokojny refluks ok. 50 min bez mieszania, 30mL tol + 30mL H2SO4, została 1 warstwa, 50mL, po schłodzeniu w temp. pokojowej wszystko wykrystalizowało więc chyba dobrze poszło). Problem polega na tym, jak rozdzielić izomer para (potrzebny) od orto (niepotrzebny). W takich warunkach powinna powstać mieszanina ok. 50-50 izomerów. Obydwa są bardzo dobrze rozpuszczalne w wodzie i toluenie (lit.) i w niższych alkoholach (jak wynika z szybkiego testu w probówce). Podobno izomer para można wydzielić dodając 70-80% H2SO4, który go nie rozpuszcza? Jest też chyba metoda polegająca na dodaniu kwasu solnego (w Vogel'u chyba, ale chwilowo nie mam pod ręką... aaargh)? Niestety, nie mam żadnych konkretów pod ręką, nic też nie mogłem znaleźć na sieci (a trochę tego szukałem).

Będę wielce wdzięczny za wszelkie sugestie.